Saturday, May 17, 2008

Lega ?



Semalam, aku menyiapkan tugasan terakhir yang mesti di siapkan, semua pelajar semester satu 2007101...mesti menghantar tugasan itu sebelum pukul 12.00 malam..

tepat jam pukul 12.00 malam..deadline untuk aku menghantar tugasan keramat ini...aku masih lagi menyemak...berpeluh peluh.aku di malam yang makin suam...anak aku yang sedang memainkan lagu tema handphone nya aku mohon tutup..suami aku yang baru balik dari surau ..pun aku mohon jangan menganggu aku...akhirnya..pukul 12.08.pagi..aku berjaya menghantar email ke..lecturer ku...Encik Farami..fuyoh..lega...kemudian perlahan aku menghantar sms supaya Lecturer aku tahu aku sudah pun menghantar tugasan terakhir ...

Lega..aku melepaskan nafas lega....adakah aku ..akan lega....

dan hari ini...hairan dan tak dapat aku nafikan..untuk menghilangkan bosan..aku mencari buku..untuk dibaca..aku cuba membaca novel...alahai..kenapa keseronokan aku hendak membaca novel ini..hilang sama sekali...

Sekali lagi aku sibak sepipi ke sepipi ..hmm penulisnya..ahli sasterawan negara..Abdullah Hussein..Temanya..Imam.genrenya mesti lah masalah sosial dan ugama..sah.memang kegemaran aku membaca novel novel sedemikian..namun.novel itu..masih lagi tidak memberahikan..dan kemudian aku terpandang pula selonggok buku ilmiah yang belum berkesempatan aku membacanya..hmmm...kesitu lah fokus ku mengarah....

beginilah agaknya..bila dah di asuh mencari pengetahuan....dan ianya mula menyelinap kedalam darah aku..buku buku sebegitu lebih menyeronokkan..

aku lebih teruja mengangkat buku setebal 3 inci itu kepangkuan ku kemudian..ku sibak dan ku baca..sepipi..ke sepipi..aduh..lebih mengenyangkan...

sudah bertukar selera agaknya...mungkin hujung bulan ini aku akan pulangkan semua buku buku novel yang aku pinjam tanpa membacanya ....hmmm apa sudah jadi...

Puteri kawan sekuliah aku telah berjanji kami akan bertemu dalam masa 2 minggu lagi...kami..pun tak boleh lagi di pisahkan dengan gedung buku yang begitu mengiurkan..jadi..ke Perpustakaanlah kita lagi..

bersambung

No comments: