Saturday, May 17, 2008

Ibu --- Selamat Hari Ibu...




1 May ibu pergi meninggalkan aku...sudah hampir 7 tahun..namun.terasa baru semalam..aku amat mengerti hanya orang yang pernah kehilangan orang yang disayangi akan faham apa perasaan aku..

kehilangan yang total tak sama seperti putus cinta...mudah di ubati bila ada pengganti..

dan aku hilang arah beberapa tahun...

tahun pertama ibu pergi..rumahtanggaku bagai di pukul tsunami..suami ku terasa dia kehilangan isteri..anak anak ku seperti kehilangan ibu...aku tidak sedar apa yang berlaku...aku masih tidak ingat apa yang berlaku ...kata suami ku...dua tahun lamanya...selepas ibu pergi..rupanya. kesedihan aku yang begitu melarat ...menyakitkan ramai pihak...

yang masih aku ingat..aku pulih .bila anak bongsu aku menarik tanganku untuk membeli juadah berbuka puasa...aku tersentak...aku terjaga...

bila aku pulang kerumah ku lihat langsir yang sudah lusuh..rumah ku kusam dan tidak bernyawa...anak bongsu ku membawa ingatan ku pulang kerumah..dan aku pulih tahun itu..

teruknya aku...

sesekali terlempar kenangan langsir hijau yang lusuh masih dalam ingatan..

...kenangan itu..membangkitkan kesakitan aku di tinggalkan ibu..

..ibu ku yang lembut dan punyai senyuman yang menawan
..ibu ku punya kesabaran terbukti kerna punya anak sedegil aku
..ibu ku punya masakan yang terenak di dunia..
..ibu ku adalah isteri tersabar di dunia dan terhebat di cekerawala ini..
..ibu ku.sahabat paling setia..kepada aku juga kawan kawannya
..ibu ku.manusia paling ikhlas yang pernah aku jumpa
..ibu ku kasih kepada anak anaknya tak berbelah bagi setiap anak nya

ibu

alfatihah...

No comments: