Sunday, May 18, 2008

...hari ini...



Indahnya..gambar.suamiku membantu anak perempuan bongsu ku menumbuk daun inai dan tolong memakainya..ketika aku sibuk memasak untuk makan tengahari..

Anak ini yang aku hadapi dilema ...

Anak ini ketika ku tahu aku mengandungkannya...perkara pertama yang tak ku buat ialah bersyukur..

Dilema demi dilema...cukup lah sudah dua kali aku melahirkan melalui pembedahan..tak mahu rasanya kali ketiga di kerat...lagi..

Suami ku membungkam perasaan. lama..kami tak lagi berbincang..aku dengan keputusanku..namun..entah kenapa..masuk minggu ke lapan..aku pulak berkeras ingin menyimpannya..

pening ....

...maka aku mengadu..demi aduan aku persembahkan...dalam tangisan..dalam tidurku ..agar di beri hidayah..naluri keibuan telah pun..menapak di jiwaku...aku taubat...aku tahu aku tak bersyukur...aku tak berterima kasih...rezeki yang di beri..marah yang di balas...

suami ku pun mengalah...di biarkan dia hidup...di biarkan aku dengan keputusanku..

suami aku cukup serik melihatku payah...aku senyum..aku pasrah...

teringat aku..di kelahiran anak ku yang pertama...aku yang tengah kesakitan menolak ubat penahan sakit (morphin)..aku mahu tahan kesakitan ini sendiri.tujuannya supaya aku cepat pulih...akibatnya aku jatuh demam...namum..ketika aku mengigil kesakitan aku berdoa kepada tuhan untuk meringankannya..dan sekonyong koyong datang beribu ribu malaikat yang meniup dingin di perut yang di kerat 10 inci itu...tersenyum senyum aku...

aku tetap menolak ubat penahan sakit tetapi mengambil ubat deman. Inshallah esoknya..aku mula berjalan perlahan lahan..dan 3 hari selepas pembedahan aku di lepaskan pulang kerumah..setelah aku di kurung selama 56 hari di dalam hospital...
hanya allah sahaja yang tau kegembiraan aku..saat aku masuk kereta dan bernafas dengan debu kota..

namun...anak yang ketiga ini..tak mungkin lagi..menyusahkan aku..aku sudah pintar mengawal kesakitan...

bersambung..

No comments: