Sunday, May 25, 2008

Kita..

petang tadi..ku temani ayahku menggunting rambut..siapa lagi kalau bukan anak anaknya yang menemaninya..tapi bukan itu yang jadi bahan cerita ku untuk malam ini..

ketika aku menemani ayahku..aku terlihat suratkhabar dengan tajuk besar Samsiah Fakeh...setahu aku tak ramai yang tahu tentang sejarah wanita ini...suratkhabar minggu lepas..

Aku baca ceritanya..cerita konon benar dari penulisan orang muda...hanya allah lah yang lebih tahu benar atau bohongnya cerita tentang dirinya..

aku tahu aku tak akan seberani dia..yang sanggup hidup sedemikian rupa..entahlah...zamannya yang penuh dengan penterjahan sikap nasionalis..didalam urat darah yang mengalir dan tak ramai wanita yang sanggup menghadapinya...hidup sepertinya..

perjalanan 4 kali berkahwin mungkin tak semudah itu di zamannya..kehilangan anak satu demi satu..tak akan jadi mudah bagi naluri seorang ibu waima keras mana pun hatinya..

terpaksa melarikan diri dari pihak kerajaan dan hidup di dalam keadaan yang mengancam nyawa..di dalam hutan..hidup sebagai..gerilya.. wanita yang paling terkenal di malaya ketika itu..siapa lagi kalau bukan Samsiah Fakeh...

Namun yang paling membuka hati ku..sejarahnya tinggal dalam buku..perjuangannya juga tinggal dalam buku..yang akan ingat akan dirinya belum tentu 10 orang.

... yang amat amat terpanggil ialah pabila si penulis menuliskan akan keadaan Samsiah sekaran ini.. berumur 86 tahun.. terpaksa di bersihkan dirinya.. tidak lagi sihat. atau segagah mana lagi dan... itu lah KITA...

sekuat mana pun kita muda muda dulu..tak akan gagah mana bila tiba tuanya kita nanti. oleh itu dengan rasa sedar.. janganlah kita lanyakkan diri kita yang masih muda dengan segala mala hal duniawi semata mata... segagah mana kita pun..kalau kita bergomol dengan dosa... maka tua nanti adakah kita sempat untuk mencucinya.

cakap masa sihat tak sama bercakap semasa uzur.. cakap semasa ada duit ..tak akan sama bila kita bercakap ketika duit tak lagi memberi makna..

maka isilah masa sewaras warasnya...

kak seri berkongsi sebuah lagu..sam saimun..lagu malar segar..



beundur dulu..Kak Seri...

No comments: