Wednesday, April 9, 2008

Soalan Retorik dalam Exam Oktober 2006

Soalan nya ...

Jelaskan maksud retorik di bawah ini

a) Retorik Penceritaan
Penceritaan/naratif
Boleh ditemui dalam laporan akhbar, aktiviti, minit mesyuarat, ceramah atau syarahan yang menerangkan sesuatu.
Penceritaan meliputi cerita pendek, sejarah, autobiografi, penglipur lara, novel, drama, hikayat, dan sebagainya.
Penceritaan mesti mempunyai permulaan, pertengahan, dan pengakhiran.

Contoh: Autobiografi chef Wan : Dari Paris, menaiki pesawat Iberia (penerbangan Sepanyol), Wan menuju ke Barcelona. Kunjungan akhir Wan di sini enam bulan sebelum Sukan Olimpik 1992. Lama juga tu. Penerbangan satu setengah jam dan sebaik tiba di lapangan terbang, Wan terus ke hotel La Rambla di tengah Barcelona.


b) Retorik Pendedahan
Pendedahan [ekspos]
Penulisan paling umum dan asas.
Tujuan menyampaikan idea dan pandangan tentang sesuatu
Menginterpretasikan peristiwa-peristiwa tertentu seperti sejarah
Menganalisis masalah sosial, isu politik
Menghuraikan hasil kajian
Menerangkan konsep
Memberikan definisi


Contoh: Kini kita dapati sambutan terhadap kegiatan seni teater masih belum memuaskan. Masyarakat kita masih melihat aspek teater sebagai suatu seni semata-mata sedangkan seni teater banyak memberikan ilmu pengetahuan kepada mereka. Antaranya dari segi kebudayaan, adab resam, kisah kehidupan masyarakat dahulu dan sebagainya.

Retorik retorik politik masa kini banyak menggunakan retorik pendedahan.


c) Retorik Penghujahan
Menyakinkan pembaca terhadap kewajaran sesuatu perkara dan seterusnya bersetuju dengan perkara itu.
Terdapat dua cirri utama:
Penulisan itu mesti mengandungi gagasan atau usul
Harus disertakan dengan bukti.

Contoh: Malaysia telah menuju ke arah status negara industri. Walau bagaimanapun, masalah kekurangan tenaga teknokrat dan professional merupakan kekangan yang perlu ditangani segera. Masalah ini akan menyebabkan Malaysia ketinggalan berbanding Negara yang telah maju. Laungan Wawasan 2020 pasti hanya akan tinggal sebagai laungan semata-mata.

Biasa lah ni, sesiapa yang ada menghadiri ceramah ceramah politik masa PRU12 hari, amat di biasakan dengan retorik penghujahah, kalau tak percaya download lah ceramah ceramah Anwar.

d) Retorik pemerian

Bertujuan untuk memerihalkan sesuatu.
Penulisan itu semata-mata cerminan benda atau perkara sebenar yang diperihalkan, iaitu penulisan yang memaparkan sesuatu sebagaimana adanya.
Terbahagi kepada dua jenis:
Bersifat saintifik dan fakta-penulisan yang berasaskan fakta sebenar yang ada pada sesuatu objek.
Bersifat imaginatif- memberikan gambaran yang abstrakyang memerlukan audiens menggunakan daya imaginatif dan daya fikir untuk menghayatinya.

Contoh: Penjenayah yang dikehendaki itu berumur dalam lingkungan 25-30 tahuan. Tinggi 6’ 3”, berkulit cerah, berbadan gempal, mata berwarna coklat, berkepala botak, dan terdapat tanda hitam sebesar syiling 50 sen di pipi sebelah kiri.

Kalau dalam buku buku seks ringan, kita akan di perihalkan bagaimana langkah demi langkah di lakukan untuk menaikkan mood dan suasana si pembaca. Contoh, aku lihat bebayang Su dari sudut ku, bayangan tubuhnya yang ramping, alur nya yang mengiurkan, alur nya yang mengkal dan segar..dan berbagai lagi untuk ..contoh contoh ini amat berjaya dalam retorik pemerihalan.

No comments: