Saturday, January 3, 2009

bapak (3)

...ya bapak dah pencen..duit nak makan pun susah era 70an ni..kerja pun tak ada..apalah bapak tau ..dah pencen bapak tak hendak pulak bekerja dari bawah..apa lagi nak jadi buruh kasar..tak setaraf bagi dia..

..mana taknya..dulu zaman british..jadi tentera udara zaman tu di pandang orang..aku perasan sangat pakcik berahim..cikgu omar..semuanya..kalau bapak balik..bukan mainlagi..mereka ni..selalu aje syok dengar cerita dari bapak..

..hmm ada ler sekeping gambar bapak bukan main lagi dia..berparti..hmm zaman british..hidup pun macam orang puteh..aku pun tak pernah berani nak bergambar macam tu sampai sekarang ni..sungguh orang puteh..syukurlah zaman sekarang..ugama tu sangat meluas di pelajari orang..apalagi kalau dalam cara kehidupan sekarang..

..aku nak cerita pasal bapak aku kepada aku..macam ni. bapa aku ni dari keluarga senang..zaman jepun pun masih dapat makan beras..mana lah dia nak tahu hidup susah seperti ..

nasib baik ada emak..emak pandai bertukang, pandai bertani, pandai memancing..pokoknya kalau di campak emak kedalam hutan..mau bertukar menjadi ladang jagung atau ladang pisang atau ladang ubi..

tu cerita lain..

duit pencen bapa beli tanah 7 ekar di Ulu Pangsoon..mak terpisah dengan kami..aku di darjah dua..bapa bawak kami yang bersekolah hidup di KL..mak dan kaklong duduk di hutan pangsoon..menoreh getah..kaklong dah berenti sekolah..sebab dia sendiri yang endak..adik aku baru umur 4 tahun..di bawa masuk hutan..(aku tak leh ingat jerih mak aku membersihkan kebun ni sebak dada aku).

..aku ingat lagi bapa terpaksa masak untuk kami adik beradik..aku darjah 2, bancoi darjah 4, abang mei darjah 6, adik aku berlain emak darjah satu..

ingat lagi bapak yang tak berapa pandai mengasuh..menyikat rambut aku..dan sedaya upaya menyuruh kami belajar..dengan lampu minyak tanah ..kalau duit lebih barulah kami pakai lampu gasoline..terang sikit nak belajar..

tu semua aku tak kesah..tak tau pun aku sebenarnya tengah susah..sebab bapak tetap bagi kami makan setiap hari..

..kami minum milo..tu penting kata dia..tak boleh minum teh atau kopi budak yang bersekolah..bapak ajar kami hidup macam anak orang puteh..suka ajar kami cakap inggeris.. ada tea break..ada breakfast..

..yang aku sangat sangat berterima kasih..bapak tak pernah..sampai sekarang ni..aku dengar dia mencarut dekat aku..atau abang abang aku..kalau dia marah sangat dia kata..rimau punya budak...bapa selalu cool..tapi kalau dia ajar ngaji quran..dia garang sangat..pakai rotan..aku biasa jer kena belasah..tapi..tetap aku tak marah..atau sakit hati sikit pun masa bapa belasah aku dengan kayu api besar lengan kakak aku..gedebush gedebus bapa bantai belakang aku..air mata..setitik pun tak keluar..keras ooo hati aku...tapi..aku jarang kena bantai..sebab aku cepat dapat..(dalam belajar ngaji tu ada 2 kali jer aku kena bantai)..abang ngan kakak aku..entah banyak kali..adik aku pun kena..tapi bila tang bongsu..tak di jentik pun..patut lah sampai sekarang..tak hafaz baca alquran..pengajaran buat aku..merotan tu tanda sayang..

..bapa suka anak anaknya cemerlang sekolah..ada satu tahun..kami berempat dapat hadiah cemerlang..kami lain lain sekolah..tak tahu sekolah mana dia nak pergi..tapi..aku tak kesah pun pasal hadiah..yang best aku deman dan tak pergi pun ambik hadiah..dan sampai hari ini pun aku tak kesal..sebab aku bukan tau aku ni pandai atau bodoh .setau aku pergi sekolah dan lulus kan pepereksaan..yang aku tau..bapa seronok sangat tengok anak anak nya lulus..kalau orang tanya..bukan main bangga lagi dia..(itu yang buat aku paling tak suka)..

..bapa paling sayang abang mei..(yang kemudiannya membenci bapak sebab di hantar ke sekolah berasrama kerana di ceraikan kasih sayang kami berempat)..selama yang aku ingat..kami kurang kawan..tapi berempat ni lah jadi kawan paling rapat..

..bila cuti sekolah..kami paling seronok..dapat balik ke pangsoon bertemu ibu dan dapat lah makan sedap sedap air tangan ibu..

..bapa pun ikut sama..selalunya..dia cuti lah bawa teksi..nasib baik teksi sendiri punya..bapa tak nak mewah..dia bawa teksi ikut time pejabat..dia keluar pukul 9 pagi dan balik 5 petang..mana lah nak dapat duit..(ada lah tapi cukup makan je)..atau pun bapa aku memang tak rajin..

..bapa bela kami ..tapi duit sentiasa tak cukup..semenjak abang masuk asrama..mak datang ke kl..umur aku 13 tahun..baru lah seronok rasa..beribu dan berayah..mak ambik upah basuh baju dekat rumah orang cina yang berdekatan dengan rumah..dapat lah mak tambah tambah belanja..tolong bapa..

..kami hidup tetap cukup makan je..tak ada lah senang mana..kami bertiga dapat biasiswa..untung lah untuk bayar duit sekolah dan buku...kurang lah kami susahkan bapak..

..bapa bangga sangat sebab anak anaknya dapat biasiswa..adik perempuan aku masuk sekolah vocational..jadi kurang lagi perbelanjaan..bapa macam tu jugak..

...aku ambik upah tolong ibu cuci kilang..cuci baju..cuci tandas..cuci rumah orang kaya cina..semua duit aku bagi kat ibu..satu sen pun aku tak hingin..sebab aku tolong ibu

..cuti sekolah..aku kerja kilang..dapat duit..aku beli baju sekolah, buku sekolah dan bayar yuran..supaya tak lagi menyusahkan bapa..duit lebih aku belikan baju sekolah adik dan bayar yuran adik..

..ibu selalu memandang aku..dengan harapan aku tak membenci bapak..dan aku juga berusaha supaya tak membenci..atau menyalahkan anak orang kaya yang dah jatuh papa yang ibu kahwini ..

No comments: