Thursday, September 10, 2009

Resepi Kek Kukus Koko

resepi ini ku ambik dari penjaga anakku Aida 10 tahun yang lalu. sesiapa yang berminat hendak memasak kek dan tak risau batat atau tidak cubalah resepi ini. aku yang tak pandai masak kek pun dah beberapa kali berjaya.

Kek Kukus Koko Makcik Eta (nama pun sama dengan nama ku)

500 gram Butter - 2 ketul butter
2 cawan tepun gandum - blue key bagus.
1 cawan koko
3 cawan gula ..manis ye..memang ler
1 cawan air
Esen Vanilla - kasik wangi giler
Soda Bikarbonat - sikit jer tau..
Baking powder
6 biji telur ayam..

Cara..

1) Butter (2 sekali), 1 cawan air, 1 cawan koko, 1 cawan gula di masak hingga cair..

2) Blenderkan 2 cawan gula hingga halus dan pukul dengan 6 biji telur hingga kembang

3) koko yang di cair mesti dah di sejukkan tuangkan ke dalam dalam adunan tepung dan masukkan esen vanila, baking powder, soda bikarbonat.

4) masuk dalam bekas yang boleh di kukus

5) Kukus lah..sekurang kurangnya 2 jam....saya suka kukus hingga 4 jam..

6) Kalau nak buat chocolate fudge dan tuang atas kek koko tadi pun boleh..

chocolate masakan seketul di masukkan kedalam periuk bersama condensed milk..tak payah gulla pun..buat double boiling..sampai cair semuannya...tengok ikut suka likat..maka curahkan di atas kek tersebut...gerenti...gerenti sedap...di sebabkan kesedapan chocolate tu...

apa tu double boiling..(periuk kecik masuk kedalam sebuah periuk yang lebih besar yang di rebus air..letak periuk kecik ke dalam periuk besar itu..tak kena api tau..)..

okey..bila saya rasa tiba masanya nanti saya kongsi masak tomyam campur termudah boleh siap kurang 20 minit....ramai kawan kawan saya berterima kasih kerana..mudah dan sedap...kata mereka lah..