Friday, September 4, 2009

biarkan senyuman itu menjadi sedekahmu selalu

jika kita mulakan senyuman jangan pula harap senyuman balas, di pejabat aku sendiri tak semua membalas senyuman aku, hari ini aku sengaja ingin lakukan sedekah yang sering di pertusukkan ke dalam lubang telinga aku..

aku mulakan dengan senyuman dengan tersenyum di depan lif..ramai yang senyum kembali..entah apa lah yang mereka fikir tentang diri aku hari ini..tapi ..inshallah..10 orang aku senyum 10 senyum kembali sambil beberapa kali membalas pandangan..makin lama makin lebar senyuman mereka dan ada yang menampakkan gigi...

perasaan aku...kalau bahasa inggeriss "priceless"...tak tergambarkan..

sesampai di tingkat aku..aku sangka lebih mudah ..silap...10 orang..kurang dari 3 senyum semula..namun mereka semua itu bukan rakan rakan satu jabatan....

di jabatan aku..aku lemparkan senyuman..dan semua..membalas balik..dan ada yang tanya..malam jumaat yea...aku pun menakal sama..dah tau..gaharu pula..berkekek kekek aku gelak sambil meninggalkan mereka semua..sedangkan semalam..suami ku pulang dari tarawikh aku pun tak sedar lagi...sedar sedar..dah 5.00 pagi..

rupanya..mudah untuk memberi sedekah..hanya jangan harap semua akan membalas balik...

begitulah kita perlu lakukan dalam hidup...membuat jasa pada keluarga, sahabat, masyarakat dan negara..jangan lah mengharap sangat apa yang kamu akan dapat..

biarkan diri kita di terujakan dengan apa yang akan bakal kita dapat..

dulu aku berdukacita di sebabkan seorang sahabat yang hebat bertukar musuh yang paling menyedihkan..kerana segala rahsia diri aku di ketahuinya bagai belakang tangan .aku biarkan dia bakar fitnah satu taman perumahan aku..aku biarkan ...tetapi..akhirnya kebenaran yang tak payah aku serlahkan..timbul dengan terang benderang dan aku kini kasihankan dia..

tapi..aku tidak sangka tuhan ganti beri aku seorang sahabat yang aku tidak sangka langsung terlalu inginkan aku sebagai sahabat..walaupun dia jauh di seberang lautan..namun..aku di bekali email selalu..

bertukar tukar kata kata nasihat...patriotik...nasionalisma..sering menjadi isi pokok email kami..

aku panjatkan syukur..kerana gantinya adalah lebih cemerlang..orang yang berilmu..dan kalau aku nyatakan kepada kalian..dia adalah..asalnya lecturer aku..

aku sedar sekarang..dugaan itu di atasi dengan sabar..keindahan yang tak terperi bila yang kita akan terima nanti..tak pernah terlintas dalam akal kita yang sejengkal..

No comments: