Monday, September 7, 2009

jangan ambil ringan

bila dulu kita punyai teman (suami/isteri) di dalam suasana suka atau duka, namun masih juga ada yang meneman.....hari raya ini terasa begitu hambar namun kita letak wajah terberani kita di depan anak anak...supaya mereka tidak turut sedih seperti kita.

..namun bila kita kesorangan..kesunyian itu memurungkan kita..di hiris hiris sembilu jantung kita..ngilu dan pedih ...tiris sesulur salur darah kita..

walaupun masih ada ibu dan ayah meneman, juga kawan kawan sepekerjaan atau juga jiran jiran terapat...manakan sama suami kita .terbayang dirinya yang tergesa gesa kelewatan hendak ke masjid..salah kita juga..endakkan dia juga malam tadi..

anak anak kita jual dengan mercun dan bungaapi..tersunggin sebentar..namun merembeh air mata panas..terkenang..tak sikit pun rungutnya atau pun suaranya yang tinggi itu menemani kita di pagi raya..tapi..gelak senyumnya..juga kelam kabutnya..memerlukan kita di saat dia kelewatan..alangkah kalau boleh dia di kembalikan ke pangkuan kita..

kita memang membahagiakan mereka..suka atau duka..kerana kita lah pentadbir karamah mereka..kita..menjaga makan pakainya..menjaga ekonomi jangan terlebih belanja..duit yang kita sorok dua tiga ringgit itu sentiasa membantu dia dalam keadaan terkepit..mana nak di cari pentadbir yang berpandangan jauh..walau pun kita tau dia sendiri tidak pernah mau memaksa..kita yang rela..

tapi..kita selalu leka..menjaga kasih sayang kita kepada dia..jarang kita bersolek lawa kalau dia pulang lewat..ataupun..menunjukkan manis jika sekali lagi dia salah beli barang yang kita pesan sedang mereka sudah pun cuba sedaya upaya mereka...kita lupa mereka berbeza sifat dari kita..kita cerewet dan remeh..supaya pekerjaan menjadi lebih halus..mereka ..cepat pantas dan keras..itu adalah hukum alam..kekayaan ilmu allah taala untuk melengkapkan sebuah rumah tangga...kita lupa..

malam ini..pulang abang dari tarawikh..kita sambut dia....dan pasang dengan terhabis mesra...walaupun kita tau sangat..leka mereka di surau..banyak yang bergebang hal semasa..

apasalahnya..memujuk rayu suami yang tuhan anugerahkan kepada kita..dan hak dia di atas diri kita..terlalu besar habuannya..

bulan ramdhan bulan ibadah..memanjang manjangkan kasih sayang adalah ibadah yang mudah...jangan sia siakan..orang terpenting dalam hidup kita..dan jangan ambil ringan yang mereka sentiasa akan di sisi kita..

kita termanggu dan menulis kerana kawan baru kehilangan suami dan umurnya tak jejak lagi 40..ternampak nampak akan dia..di ambil suami setiap hari..bagaimana kini ?

hati kita ngilu mengenang ngenang..malam ini..kita nak pimpin tangan abang..

2 comments:

umi ameer said...

tersentuh juga bila baca... memang kita selalu lupa sebab dia selalu ada dekat kita..
lepas ni, sayapun nak lebihkan lagi dia dari semua-semua

Seri-Serodja said...

selalu kita lupa bila ada depan mata..

bila ilang baru lah ke padan ke muka..

contoh..masa kedua ibu bapa masih hidup..kita ingat mereka sentiasa akan hidup sampai bila bila..