Sunday, June 7, 2009

sambungkan kasih kita..

...apa ..mak tam nak datang..terperanjat adik ipar aku yang tak sangka aku dan suami aku akan menziarahi mereka..

..semuanya di sebabkan anak bongsu ku..Aida..teringin sangat Aida mandi di kolam mandi..sudah dekat 2 tahun aku tak menziarahi adik iparku..namun di sebabkan Aida aku buat janji dengan mak ani aku nak datang dengan keluargaku..termasuk anak buah aku..

..adik iparku tinggal bersebelahan dengan kolam mandi umum..maka mudah lah aku untuk menziarahi anakku..pulak sekarang musim cuti sekolah..

..Aida dari semenjak pagi asyik bertanya bila kami akan bertolak..di sebabkan aku berjanji di sebelah tengahari..aku pun..bertolak dari rumah pukul 1.00 tengahari..

..sesampai di sana..aku berlumba dengan anak anak aku..untuk panjat tangga ke tingkat 9..sudah lama aku tak mendaki tangga setinggi itu..aku..perlu lakukan..pulak..hari nampak redup dan angin bertiup sepoi..tangga pula terbuka dengan pemandangan lombong yang nampak seumpama tasik...indah juga pemandangan..aku memanjant tangga..di mulakan dengan laju..kemudian makin perlahan..anak ku yang sudah sampai di tingkat sembilan melaung memanggil aku..aku biarkan mereka menjerit jerit memanggil aku..aku ambik masa untuk menarik nafas juga melihat keindahan..

..sesampainya aku di sana..Alia yang berumur 9 tahun..sibuk bertanya..mak sedaranya cukup nafas atau tidak...tersengih aku melihat gelagat mak nenek seorang budak 9 tahun..

..kami mulakan dengan makan laksa..walaupun..aida langsung tak ada selera untuk makan..bila ku desak..sesiapa tak makan maka lagi lewat lah aku akan ke kolam mandi..saja aku mengusik anak aku yang dah tak sabar...Alia pun begitu..Adam yang berumur 3 tahun lagi galak perangainya..siap terjun di atas tikar rotan ala ala terjun dalam kolam..alahai..ngilu aku tengok..berdepek depek dia menjatuhkan diri di atas tikar...

..sesampainya di sana...apalagi..gedebush..si Adam melompat masuk ke kolam..seronok semuannya..anak aku yang bertiga, anak buah aku berdua..dan tiga orang anak anak iparku..ibunya masih tinggal lagi di atas...aku lah yang kena mengasuh adam yang berumur 3 tahun..

aku terperanjat bila si adam membuang pelampung dan melompat kedalam kolam yang sedalam 4 kaki..alahai anak buah aku..terpaksa aku terjun kedalam kolam yang pada awalnya aku hanya menemani mereka...menjerit aku melihat gelagat si Adam..kesian si adam tertelan air.klorin..tapi..tersengih je dia kepada aku...nakalnya anak buah ku yang sorang ni..

..selepas mandi ..aku berbual dengan adik iparku...banyak lah kisah sedih yang di kongsikan dengan aku..semenjak mak mertua aku tiada..jarang kami dapat bertemu..sebabnya dah tak selalu mereka pulang bercuti berhari raya di kampung..

...aku bersyukur..sesusahnya aku..adik aku lebih teruk menderita...ini lah dugaan tuhan..setiap insan lain lain dugaannya..berat atau ringan...allah jua yang lebih mengerti...

...aku di peluk dan di cium kejap oleh si Alia..terharu aku..melihat si Adam berpaling ke arah lain dan menjerit.."janganlah balik lagi"...sedih aku...si kecik 3 tahun pun pandai menyayangi sedara maranya...dan dalam hati ku..aku berdoa di kekalkan rasa kasih sayang ini selama lamanya..

...aku peluk adam dari belakang dan berjanji..kita akan bertemu lebih kerap lagi..adam juga membalas pelukan aku dengan lebih kejap dan di ciumnya aku bertalu talu...alahai..kalau lambat aku meninggalkan mereka..mau aku pun tak mahu pulang...

...semoga kita bertemu lagi hai si kecik Adam Fathullah..

No comments: