Saturday, June 20, 2009

belajar tajwid

aku berkesempatan ...dan ini sejarahnya

alhamdulillah semasa 8 tahun yang lepas..aku sudah mencari cari tempat yang sesuai untuk aku belajar tajwid..ada sebuah di kuala lumpur, aku telefon dan dia suruh aku datang..belah petang hari sabtu dan ahad..jauh nya dari langat..

aku minta kebenaran dari suami..dia membenarkan ..tapi aku pulak rasa tak upaya untuk keluar sejauh ini dan meninggalkan keluarga sedang kan isnin hingga jumaat aku sudah pun meninggalkan keluarga dan anak masih perlukan perhatian..maka aku pendamkan..

aku berdoa semoga allah memberi ruang ...bertahun tahun aku menadah tangan..alhamdulillah doa ku di perkenankan..

"kor nak belajar tajwid ?" tanya sahabatku..

"endak, tapi kat mana" tanya ku..

"alah kat rumah sahabat kita kat lorong depan" tambahnya lagi

"aku rasa di kurniakan cahaya sebesar gunung uhud di pundak kepalaku"..gembira ku tak terkata tak tertulis tak terlukis...

"malam itu aku solat sunat shukur"...

dan dari dari 1 februari 2002 sehingga sekarang aku masih lagi belajar lajar ...tajwid 5 tahun..dan sekarang peringkat kedua bertalaqi..alhamdulillah aku lulus tajwid , makhraj dan kefasihan membaca alquran kata uztazah..maka aku boleh pindah ke peringkat ke dua..

dan hari ini masih lagi aku memperbetulkan bacaan..memperlembutkan makhraj dengan sifat sifat hurufnya dan mengenal daerah waqof dan ibtidak..

dan aku masih belum jemu jemu untuk memperbetulkan ...

yang indahnya...

aku makin rajin dan yakin membaca alquran...

alhamdulillah doa ku di perkenankan tuhan...

cabarannya...memperbetulkan bacaan bacaan anak anak aku yang bertiga ini di rumah ...mereka mereka ...alhamdulillah sudah pun di perkenalkan dengan tajwid awal awal lagi...

alhamdulillah sekali lagi...

No comments: