Wednesday, March 4, 2009

kisah teladan yang mahal

...semalam aku membuat kesilapan yang menyebabkan kawan ku hilang 1085 ringgit malaysia..nak buat macam mana aku boleh selalai itu..

..yang pedihnya..dia tak mahu terima satu sen pun pembayaran semula duit aku..

..katanya AKU TAK SENGAJA..manaboleh hukum seorang kawan yang TAK SENGAJA..aku memang tak sengaja tapi lalai juga aku ini..AKU PATUT DI HUKUM..benarkanlah aku bayar..masih kami berdua berkeras keras sehingga dia cakap 'KALAU BESOK KALAU AKU BUAT SILAP SETIAP TITIK DARAH ENGKAU AKU PERLU BALAS"..terdiam lah aku..kerana aku juga biasa menerima segala kesilapannya seadannya..

..tambahan katanya..SERIBU tu..duit shopping dia jer..untuk beberapa bulan..sedangkan aku bekeluarga..BIARKAN ..katanya..PENGAJARAN..buat kita..

..kata DIA lagi.."kita tak akan buat kerja bodoh ni lagi kan"..dan dia memujuk aku..dan pujuk aku lagi..kerana dia tau..aku akan menyiksa diri ku kerana kesalahan.. sedang yang salah di sini aku..dia pulak yang pujuk memujuk..alahai..siksa..

..dia lagi tahu..aku selalu MEMIKUL segala kesalahan orang seumpama aku sahaja lah yang bersalah katanya..DIA JUGA BERSALAH..DIA JUGA LALAI...kita berdua di ajar pujuknya lagi...

KATANYA LAGI BARU SERIBU..kalau SEPULUH RIBU..sila bayar balik katanya..

entah lah..aku terasa pedih di hati..1000 itu banyak bagi aku..

entah lah aku pulak dah makin takut nak rapat dengannya..

DAN masih beribu ENTAH berputar putar dalam kepala hotak aku...


SIKSANYA...berada di bawah..

kata orang aku mudah memaafkan orang..kali ini bagi peluang orang memaafkan aku..

1 comment:

umi ameer said...

salam kenal,
tima kasih sudi bertukar cerita ngan i, i really appreciate our conversations kat cafe tadi..