Saturday, November 22, 2008

jangan mengata

seingat saya, diri saya ni selalu di kata...

namun emak saya (Alfatihah)..sangat tabah..

kenapa agaknya emak saya ni tak pernah membelasah saya ketika mendengar berbagai bagai tohmahan orang mengenai anaknya yang sorang ini

teringat saya, saya yang beru belajar merokok mendapatkan sebatang rokok dari peket rokok kretek ayah saya dan berkongsi dengan rakan saya, si Zainab dan menghisap rokok di padang, yang kononnya jauh dari orang...malangnya ada orang nampak...

seperti biasa pula kakak yang duduk dekat sebelah rumah adalah sumber berita saya..di tanya nya saya pagi pagi..Hoi..kor buat apa ha..orang cerita kor berdua hisap dadah...semalam..

terbeliak bijik mata saya hisap dadah !...ler ... dan mak saya mendengar nya sama..
namun kenapa agaknya dia tak marah atau jerkah atau belasah saya...(peristiwa satu yang saya ingat sampai sekarang)..

saya di tangkap...berdua duaan dengan kawan lelaki yang pulaknya esok kami nak ambik spm..saya duduk dan dia berdiri berjalan mundar mandir ketika itu..

kami di tangkap berdua duaan..walaupun bukan di dalam bilik tersembunyi tapi agak jauh dari orang ramai..(takut bukan main kami berdua..ialah..esok nak ambik spm)...mana tak gelabahnye..

esoknya..kakak sebelah rumah tu panggil lagi ..hoi..apa kor buat aa..(kor berzina yek)...
berzina !..dalam satu kain ....alahai..fitnah lagi..dan emak pun mendengar...
(perkara dua yang emak tak tanya aku sepatah haram pun)...

aku pun dah serik malah nak buat perangai bukan bukan lagi..dan tahun itu aku dapat kerja..

lepas spm...aku dapat kerja kat kedia jual cermin mata...aman sikit hati mak aku sebab aku dah kurang di kata orang...

itu mungkin aku..kakak aku pula di panggil orang sundal.. (mak tetap berdiam)...

aku di jerkah orang...mak aku di rumah..
satu hari datang seorang ibu membawa parang dengan bertanya apa yang aku ajar anaknya..malangnya..aku baru 17 tahun dan anaknya sudah 32 tahun ..siapa ajar siapa..di letakkan parang di atas kepala aku..dan mak aku yang memandang suruh jiran tu bersabar..aku sedang makan nasik..aku tak perasan pun parang atas kepala aku..mak aku pujuk lama juga..baru lah jiran gila tu beredar...(perkara 3 yang mak aku tak tanya apa yang aku buat)..

banyak lah lagi perkara yang aku lalui..tapi..mak tak pernah bertanya..

setelah 20 tahun dan beranak tiga aku bertanya kepada mak aku..kenapa dia tak pernah bertanya..

jawab dia.. aku yang membesarkan engkau..sekilas perangai kau..aku dah faham...

cara dia membesarkan aku..aku tabik beribu kali..kerananya aku adalah orang yang berani kini...dan tak mudah aku melatah dengan kerenah anak dara dan anak teruna aku...

kita membesarkan mereka..dengar lah kata hati mereka yang sebenar benarnya...

No comments: