Thursday, March 24, 2011

macam mana nak tahu kita sabar

orang kata aku penyabar, gelak besar aku, aku penyabar, tak payahlah, berapa ramai orang pernah aku hamput sampai nak terkentut pun mereka tak berani. aku pernah hamput budak buat tak senonoh di dalam lrt. aku pernah debig budak sekolah menengah yang potong line aku masa aku naik bas. aku pernah jerkah peraba miang. aku pernah belasah sex maniac yang tunjuk kote kat aku. aku pernah bertumbuk bila budak jantan yang mengurat tak bagi salam dengan menarik rambut tocang aku. dan hari ini orang kata aku sabar.

aku kata, belum kena tempat untuk aku bersilat, jadi tak nampak lah taring tajam aku. yang pernah engkau lihat menjadi terkelu melihat aku sabar bila di jerkah suami, sabar bila adik menhidung tinggi dan fitnah orang kampungku.dan banyak lagi peristiwa tak menggugah mood aku. aku bukan sabar, aku buat tak tahu. tak jadi kudis kata aku. adik beradik kemana nak mendabik dada. dulu melantak nasik lauk ikan kering cekik leher pun aku yang menggorengnyer. suami yang menjerkah pun aku tak buat tahu. bukan tak pernah tahu aku pernah melempar pinggan ke dinding bila ketika aku makan mencarik pasal dengan aku. pantang aku masa makan di depan rezeki berleter leter tak pandai bersyukur dengan nikmat allah. aku menjadi rimau bila dan ketika yang aku pilih.

dan memang aku tahu aku bukan penyabar.

No comments: