Wednesday, November 3, 2010

apakah rezeki kita yang mengaturnya


sekepulanganku
senyuman yang aku lemparkan pada panglima aku tak bersambut
dan dia separuh berbisik
mungkin abang akan hilang kerja

aku diam..
terus monyok
muka pun hilang seri dan terserlah kerut kerut kecil di muka
terus bermain berbagai bagai kegelisahan dan keresahan membubut bubut datang

segala ceritanya
tak berapa kendengaran apa lagi untuk aku faham
dan muncung makin panjang

agaknya dia pun tahu aku sudah hilangkan diri dalam duka
letih kerja hari ini di darab berita sedih
memang meletihkan

tiba di pasar malam
dia bertanya apakah aku ingin berhenti
atau mencari makanan kegemaran aku
aku angguk mungkin juga tidak

mata terpandang sepasang pemain muzik buta
rezekinya entah ada entahkan tidak
namun suara merdu terus mengalun alun

tersentap dan aku faham...
apakah rezeki itu sudah hilang kerjanya
sesungguhnya selagi ada rezeki
selagi itu ia ada
rasa ria menyerap semula
dan tiba tiba sudah datang selera

No comments: