Saturday, August 14, 2010

mari kita buat sesuatu

apa pemerintah buat untuk basmi kemiskinan ...

ke patut kita tulih apa patut orang sesama islam buat
untuk bantu orang islam lain

aku ingat sangat hari motivasi tu kenen orang orang macam aku

kalau hendak berbuat baik katanya mula dari yang
kecil..ini barah baik bukan barah jahat..

barah tu merebak ..menular..memakan apa yang ada..

apa benda aku merepek

contoh..nak buat baik..buat baik kepada anak anak dan
suami di rumah..

lepas tu kita buat baik dengan jiran
lepas tu kita buat baik dengan orang sekariah kita

perkara baik dia melarat..dari sebuah keluarga ke sebuah
keluarga yang lain

aku tak tahu korang tapi..kalau bulan puasa aku suka buat
sejenis kuih dengan banyak ...kalau aku ada masa lah

aku hantar 5 rumah jiran aku dan sudah semestinya aku
dapat 5 jenis kuih hari itu...

itu baru buat satu kerja.. kerja mudah..

kalau kita kemana mana ingat pada mereka..ada buah
tangan..tak perlu lah mahal atau banyak..

dan begitulah mereka membalas pula..

apa kata kita engsot sikit..kita buat lebih baik tahun
ini

ajak kawan kawan kita..kumpul duit 50 ringgit sorang..

dapat dalam 20 orang dah ada 1000 ringgit..

cariklah budak anak yatim kat kariah kamu nu...


macam kg aku ada 5 orang anak yatim...pak dah tak dak ...
mak melecun lagi...muda muda dari aku..
tapi sebab sayang kan anak depa tak nak menikah lagi...

maka beri setiap anak ..200 ringgit...alhamdulillah tahun
ni..depa senyum lebaq sikit ....

apa kata..

aku dah mula..

dah dapat dah seribu..tapi bukan dari 20 orang..dari 8
orang ja...

saja...sebab tahun ini..masuk ramdhan ke 15
aku ada mid term..4 paper PULAK..ganasnya
...tak ada masa ..dah....

pikir pikir kan lah..

duit kita banyak dan makan mewah mewah..lagi lega hati
kita kalau kita suka bersedekah..

jadi...kalau dok tanya apa pemerintah buat..tanya
balik..kita buat apa... nak tolong depa depa ni..

kalau duk langgut ja macam tu..pi mampuih lagi baik..



p/s chek baru balik dari gurun..tu speaking tu.

No comments: