Monday, August 3, 2009

Maka itu adalah jalannya

Entah apa yang aku fikir, tidak menghadiri pengkebumian ayah itu tidak mengapa. Aku terpaksa mengambil keputusan nekad untuk hadir ke kelas. Sahabat rapat aku tidak dapat menafsir apa yang bergejolak dalam benak sehingga aku bertekad sedemikian. Aku hanya mengikuti kata hati setelah bertelah telah dengan berfikir sehabis kuat.

Aku terpaksa dalam keterpaksaan maka aku timbang yang sunat dan wajib. Yang mudah lagi memudahkan dan yang terpenting tidak berpenyesalan langsung.

Aku nekad lalu tekad menghadiri kelas dengan badan yang melayang letih namun fokus yang masih tinggi. Alhamdulillah.

Sudah 14 hari ayah telah berpisah jasad dengan roh. Namun aku yakin rohnya masih rapat menemani aku.

Hari ketiga aku merindui ayah kepalang teruk. Sepulang dari pejabat ku cari bau bau yang dapat menghilang rindu, ku rangkul bantal ayah, baunya masih lekat likat. Aku ambik sebuah.

Anak anak aku juga mengikuti hal yang sama, nasib baik bantalnya banyak, cukup menjadi peneman rindu, selimutnya, kopiahnya, dan aku mencari cari diarinya, dapat aku merenung tulisan tulisan jawi yang tak berapa aku fahami.

Maka ayah, maafkan saya, itulah jalannya yang saya pilih demi kamu dan saya.

No comments: