Saturday, December 1, 2012

sambungan mali Leftenan Posts: 534 Karma: +2/-1 [applaud] [smite] Gender: Last Login:May 21, 2012, 05:58:48 PM LIFE MUST GO ON !!!!!!!!!!!!!!! Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #15 on: December 16, 2009, 11:34:50 PM » Quote salam.... tumpang sekaki... tahun depan nak sambung belajar ni.. full time separuh gaji... mintak tip sikit dr otai2... p/s:lamo bebeno dh tak masuk forum ni.... Report to moderator Logged www.immali.com gonyohje.wordpress.com cutimalisia.blogspot.com azrina Komander Posts: 1588 Karma: +3/-70 [applaud] [smite] Gender: Last Login:December 21, 2011, 10:07:47 AM Dalam aku ada Kamu Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #16 on: December 18, 2009, 12:49:43 AM » Quote kalau fulltime kena tanya cikgu adi dengan riff. takpun tanya elly. Report to moderator Logged wajahku adalah wajahMu, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah keranaMu. http://masakalabelasah.blogspot.com http://adrinmalina.blogspot.com ***abg comei*** Laksamana Muda Posts: 4993 Karma: +24/-8 [applaud] [smite] Gender: Last Login:June 09, 2011, 12:43:13 PM Allahuakbar!!.... Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #17 on: December 18, 2009, 06:24:14 PM » Quote den pung nak berbince2 gak la..... :biggrin5: den saje jer nak citer.....nak buang tebiat sikit..... aritu mini den suruh bawa dia gi lawat student latihan praktikal kat satu company ni.....ado la company cap ayam ni.... bile sampai kat ofis tu.....jumpe la ngan student tu....bila mini den suh tunjuk system, tak siap.....suh tunjuk repot pung tah apa2....hah! mini den dah naik hangin dah..... tetiba keluar la bos company tu dari bilik dia.....dah tua dah.....den lepak kat sofa tengok dari jauh je.....duk la bos tu sekali sembang2 citer pasal company dia.....org tanya pasal prestasi student, dia duk sibuk citer company dia dapat untung rm400k la.....dapat trofi la.....tunjuk sijil la.....elloo itu dah brape tawun dah.....dah berkulat dah.....skang citer student ekau tu.....jangan nak lari tajuk..... tapi yg den bengang tul masa tu.....selamba jer dia cucuh rokok kretek murahan depan mini den (maybe rokok seludup nye kot, pasal bau bucuk daa).....sambil explain konon student tu buat keje la konon......berkepol kepol asap tu dalam whole ofis tu.....peeh....rasa nak tarik aje telinga bos tua tu.....ahhh....sembang omputih pung sleng gapo dio ntah.....bertetaboo....merah jah mato den nengok.... lepas tu den ajak mini den blah cepat.....ahhh menyampah aku tengok..... tut....tut.....baru ni result keluar.....ahaha....budak student tu fail.....ahaha.....action macam bagus tapi repot tak hantar.....panggil datang ofis tak mai.....student pompuan lain punya susah nak datang pung sampai gak.....ni student laki, kederat ada tapi malas.... kemdian, bos tu telipon la berkali2 konon nak backup la student yg latihan praktikal ngan dia tu......konon nak tanya apsal student tu boley fail......ahhh porah la....result dah meeting gapo....pusat di shah alam dah keluar result pung.....lagi nak terhegeh2 nak tanya result....mana boley adjust.....ingat bapak mini den punya sekolah ka..... peeh..... gitu la pengalaman belajar dewasa2 ini.....sekian..... :biggrin5: Report to moderator Logged [IMG] mali Leftenan Posts: 534 Karma: +2/-1 [applaud] [smite] Gender: Last Login:May 21, 2012, 05:58:48 PM LIFE MUST GO ON !!!!!!!!!!!!!!! Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #18 on: December 21, 2009, 06:04:15 PM » Quote Quote from: zawq on December 18, 2009, 04:38:59 AM if you want to do full time, maximum subjects you can take is 4 per semester. average 3, and at least 2. 4 is heavy sangat dah, sebab most of the assignments require you to submit project papers yang melibatkan case study atau field work. first, masa start study, kalau boleh buy your own printer and scanner terus (yang boleh buat photocophy). this is very very important. kemudian, first semester tu kalau boleh dah ada tajuk apa nak buat untuk thesis. therefore, you can start reading and buat assignments yang boleh menyumbang ke arah thesis itu nanti. penerangan yg pjg lebar. tq bro. ni nak ambik degree ke bro? teman nak ambik diploma jah... p/s: org tua baru nak ngaji balik. ada warga puo tak kek sini? my first advice, don't trust anybody. saya selalu jumpa kes dengki-mendengki, dan kes tikam belakang. ingatkan, bila dah sambung belajar, dah takde lagi kes-kes macam ni, tapi worse. so, don't trust anybody. especially berkaitan assignments. pernah ada kes seorang A, yang suruh B print out assignment dia, bila keluar result - si A itu tadi dapat B-, dan si B tu pulak dapat A. kalau kes dapat B-, maknanya you kena repeat paper tu lagi sekali. the worst gred you can get is B, kalau B- memang wajib repeat, unless your CGPA is above 3.5. lepas tu, si A ini jumpa-lah lecturer, dan bila dia tengok paper tu, dia cakap, "ni bukan assignment saya ni, " dan bila dia semak paper si B tu, maka tahu-lah dia bahawa si B tadi tu telah tukarkan assignment mereka berdua. tapi sebab takde bukti, tak tahu siapa yang benar dan siapa yang salah, maka gred si A itu tadi kekal, walaupun dia menangis, meraung keluar air mata darah sekali pun. kesian dia. sometimes, you will meet people yang suka menjatuhkan orang lain (termasuk di kalangan lecturer) yang tak boleh ada orang lain lagi pandai dari dia, and etc etc. so, play dumb. tapi, masalahnya, if you play dumb, bila you write a really good paper, mereka akan ingat you copy plak. but this is a real problem in education system. lagi satu, ada orang memang dia fikir ilmu itu berasal dari dia, so dia akan kedekut ilmu, tak nak share bahan dan sebagainya. competitive tak bertempat. tapi lagi teruk dari tu pun ada. pinjam assignment kawan, lepas tu ubah buat hak milik sendiri. OK, good luck to all yang nak menyambung pelajaran. matlamat kena betul, azam kena kuat. insya allah, berjaya dunia akhirat. Report to moderator Logged www.immali.com gonyohje.wordpress.com cutimalisia.blogspot.com Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #19 on: February 04, 2010, 06:52:16 PM » QuoteModifyRemove wow kalau ambik 18 credit hours tu..buat part time dengan kerja dengan keluarga dengan ibadah yang tak boleh di kurangkan..mau tercirit tu..takkan nak ambik paper dengan keputusan B...saya dah cuba ...paling fokus dan peruntukan masa jangan lebih 16 credit hours..kalau tak nanti gpa teruk..cuba jangan kurang dari 3.5 dan sudah tentulah semua nak 3.75..susun 4 credit hours dengan 3 credit hours dan 2 credit hours tu..jangan ambik lebih dari 2 paper untuk 4 credit hours..mau terduduk nanti..kalau kamu bujang..go ahead..yang bekeluarga ...hanya tuhan sahaja tahu segala pengorbanan yang kamu, keluarga kamu, kawan kamu dan orang orang sekitar kamu (collateral damage) akan terbabit dalam perjalanan kamu untuk belajar.. kalau kamu tak pernah duduk form 6 atau pun diploma ...jika hendak buat degree, sila lah belajar dengan orang yang pernah buat thesis..di sebabkan akak nampak siapa yang tak terdedah dengan gaya thesis..markah assignment menyedihkan..belajar dari mereka yang telah terdedah dengan belajar rapat dengan mereka (group studies).. dan sudah semestinya ada group yang memang membawa kita terjunam ...dan juga meletakkan kita di persada walaupun yang dengki tu ada..kamu fokus dengan cita cita kamu.... sakit hati pasti berlaku kalau kita lupa yang kita tengah berjihad ... Report to moderator 60.52.113.42 Seri Dewi Malam Leftenan Posts: 737 Karma: +3/-9 [applaud] [smite] Last Login:May 01, 2011, 02:48:12 PM Topic starter Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #20 on: May 13, 2010, 01:17:38 PM » Quote sambung cerita.. baru lepas sem 6..ada tinggal 3 lagi.. nak cerita sikit bila dah masuk semester 6, jangan harap boleh guna gaya bebas macam sem 5 ke bawah, yang ni gila, lebih gila, kalau ambik media law...kah kah...tak baca, tak kaji..kantoi dan ambik lah sekali lagi...soklan nya luas .. ada satu paper tu kena buat events..macam real..dalam situ lah proposal, company profile, real life banner, real life macam macam, menangis sorang sorang pun dah buat, group besar, 13 orang, yang kerja..3 orang, rasa benci sangat, rasa benci sangat dengan kawan kawan hingga nak gugurkan semua nama mereka dari group work, masa hari presentation, lecturer puji..."tak pernah lagi ada orang buat macam ni untuk saya...terutama budak budak epjj..." he he he...dapat 19 per 20. Cukup tinggi ler untuk 3 orang yang buat kerja...dan "hilang terus rasa benci benci tu"...masa final 13 orang ni harung dengan lega sahaja..sebab carried marks serendah 45 per 50..sorang pun tak aku kecualikan untuk group notes dan strategi untuk final exam, aku harap 13 orang ni akan score A sekurang kurangnyer... Report to moderator Logged Seri Dewi Malam Leftenan Posts: 737 Karma: +3/-9 [applaud] [smite] Last Login:May 01, 2011, 02:48:12 PM Topic starter Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #21 on: June 13, 2010, 10:56:46 PM » Quote tahniah pada budak yang sudah pun lengkap diplomanya dengan keputusan 1st class upper.. (aku agaklah) sebab manjang DL..so mesti dia nak sambung degree...aku juga sokong, muda lagi teruskan lah belajar kalau ingin..tapi boleh juga bekerja dan kemudian belajar... 2 orang anak buah aku yang cemerlang SPM aku suruh teruskan bekerja kerana dia dah pun dapat kerja masa 2 hari selepas SPM keluar...sayang kalau teruskan pelajaran yang belum tentu dapat kerja, tiga tahun akan datang... mungkin dulu..orang suruh belajar..tapi bila ramai sangat yang kejar kerja yang sikit ...maka aku punya advice ialah kerja dulu dan belajar sambilan...kalau kuat semangat 4 tahun siap dengan degree dan tak perlu buat pinjaman PTPTN atau pun MARA atau pun mana mana kerana belajar sambil kerja ini tidak perlu wang yang banyak kecuali nak buat ijazah kedoktoran atau pun kejuruteraan...atau paling kurang jadi cikgu..yang tu..perlu lah fokus sepenuh masa..... yang lain sekarang melambak lambak bekerja sambil belajar.... jangan buat heavy....heavy pada awalnya..kerana ...kerja kita itu akan mengarahkan kursus terbaik yang perlu kita ambik.. lain lah yang bersedia untuk belajar dengan sehabis serius kerana ..1st upper class sangat berlambak di sana..apalagi yang lulus dari overseas...alamat lah kita pikul ijazah kita kehulu ke hilior.. Report to moderator Logged Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #22 on: December 21, 2010, 07:47:48 PM » QuoteModifyRemove lama aku tak posting kat sini....aku suka kongsi..keluarga di sini sudah tahu yang aku ni mula belajar untuk ambik degree dari asakan asakan orang orang di sini...terutama abang t yang selalu pulun aku dengan soklan soklan membakar jiwa terutama seorang wanita bekerjaya supaya aku adalah seorang pemikul degree.juga semasa abang t sibuk dengan phd nyer... keseluruhan degree aku 38 paper dan aku sepatutnya ambik 4 paper satu sem..tapi di sebab kan aku nak kejar master..sebelum aku 50..aku tarik tarik paper jadi tinggal 10 paper jer lagi untuk lagi satu tahun..semester ni aku nak tarik 6 paper dengan sekurang kurang cgpa 3.8...aku kena buat untuk make sure aku boleh tarik gpa aku 3.75..selaramg g[a aku bawah dari 3.75 walaupun boss kata aku dah cukup bagus..aku nak buktikan pada diri aku...sebab dah tak ada orang yang suka apa yang aku buat...ayah yang paling seronok bila aku tunjuk anugerah dekan aku..tahun ni..aku buat derk jer ngan anugerah dekan aku...tak siapa tahu apa itu anugerah dekan..buat sakit hati jer nak tunjuk kat sapa sapa pun..biar lah dia berulat dalam pejabat tu..aku pun nak buat apa...aku dah ada kerja tetap.. dan untuk masuk tahun 4 ni..aku dah susun kawan kawan aku dan semangat aku..dan aku mohon sangat kesihatan aku tidak terjejas... dan berharap sangat aku dapat register untuk master....ramai tertanya..untuk apa aku sambung ke master..mungkin 2 master.. aku ada perangai...ketagih...dan aku dah ketagih belajar... Report to moderator 175.140.4.221 budak Laksamana Muda Posts: 4200 Karma: +136/-93 [applaud] [smite] Gender: Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM and if you wrong us, shall we not revenge?? Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #23 on: December 21, 2010, 09:48:43 PM » Quote Quote from: Seri Dewi Malam on June 13, 2010, 10:56:46 PM tahniah pada budak yang sudah pun lengkap diplomanya dengan keputusan 1st class upper.. (aku agaklah) sebab manjang DL..so mesti dia nak sambung degree...aku juga sokong, muda lagi teruskan lah belajar kalau ingin..tapi boleh juga bekerja dan kemudian belajar... (dah setengah tahun, harini baru nak baca ish ish ish, teruk sungguh) diploma mana ada kira kelas-kelas lah kak. ada bintang-bintang saja kot, kami pun tak pastilah. alhamdulillah dah lepas satu sem degree, result pun alhamdulillah dapat DL jugak tapi macam biasalah subject CTU (hubungan etnik) memang tak pernah score pun. diri tak boleh nak kompelin sebab sendiri tak fokus time study CTU walaupun TP HEA (timbalan pengarah hal ehwal pelajar) yang mengajor. ehemm subject lecturer hensem dapat A+. malu kalau tak skor sebab lecturer hensem hehehehe :blush2: Report to moderator Logged Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau. budak Laksamana Muda Posts: 4200 Karma: +136/-93 [applaud] [smite] Gender: Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM and if you wrong us, shall we not revenge?? Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #24 on: December 21, 2010, 09:51:03 PM » Quote tapi kalau nak banding dengan kak nita, kami ni kecillllll lah sangat (bukan size lah). tapi kemampuan dan pencapaian. Report to moderator Logged Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau. warisanjiwa Leftenan Madya Posts: 444 Karma: +5/-6 [applaud] [smite] Last Login:July 04, 2011, 01:03:25 AM Activity 0% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #25 on: December 22, 2010, 01:27:10 AM » Quote seronok dgr penglaman kawan-kawan yg samb study ni.... pengalaman aku plak....tak la seindah yg lain..... aku akui...byk juga subjek yg aku score A terutama bila lecture yg ngam dan sekepala dgn kita..... tambah plak bila ada assgmt yg aku suka buat.....Sepatutnya aku ni dh lama grad tp disebbkan masalah kesihatan selalu plak masuk wad .... sepatutnya dh hbs thn lepas ...( dlm bab ni aku byk kali gak rugi..byr yuran....bila nk masuk tutorial 2.... aku masuk wad lagi..... at least yuran burn camtu jer......) next sem... byr lagi....disember 2010 ni baru nk final.... hrp-hrp thn ni tak de lagi mslh kesihatan . I"Allah 26hb Disember ni last final exam...pastu aku blh rasa lega...... bila dh hbs sem...teringin plak nk samb lagi....tapi takut tak termampu...... minat tu tetap ada...... ah....rasanya semangat tu blh atasi kekurangan kot..... Report to moderator Logged "Sebagai seorang manusia........aku sayang padamu". Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #26 on: December 22, 2010, 12:48:42 PM » QuoteModifyRemove inshallah...kita mohon pada Allah..jika di izinkan..rezeki panjang umur, kesihatan, waras fikiran semua atas keizinnannya belaka..kita kena lah usaha dah sering kali berdoa.. minat tu penting... pulak kalau buat epjj yang kelas cuma lima kali satu semester dengan 2 jam sahaja satu paper dengan assignment assignment besar..dengan mid term dan kuiz dan suka suka lecturer jer dia nak bagi...maka jangan sesekali cuba tertidur... hadir kelas sangat penting...bagi yang kurang masa yang hendak membaca ....kalau paper macam akak seri..mudah juga..dengar berita itu penting..membaca suratkhabar tu penting..baca blog tu penting..dengar dengar orang kat sini berdiskusi pun penting sebab banyak berita terkini jadi tajuk untuk di bincang ...dan ada juga yang keluar masa final paper...telinga mau kasik sensitif sikit... dan masa kita dewasa dewasa ni...kita lebih pandai memilih waktu untuk berlibur dan belajar.... Report to moderator 211.24.163.74 Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #27 on: May 08, 2011, 04:42:10 PM » QuoteModifyRemove wah sudah siap semester 7...waaaaah...tinggal satu semester lagi.... tapi risau gak ngan paper media law... tak taw lah boleh dapat dekan lagi... kalau ikut kan.. boleh...tapi boleh ke dapat 3.8...aduiyaaaaai.... Report to moderator 175.138.173.97 Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #28 on: October 30, 2011, 02:25:54 PM » QuoteModifyRemove lama dah tak masuk..aku dah sampai 8 semester..jumlah anugerah dekan..ada lima sahaja..dan aku hampir sampai ke cgpa 3.7...jadi kalau aku boleh makan semester terkakhir ini..maka dapat lah aku 3.7...cukup ler.. semester terakhir dia ada 2 perkara besar....besar sangat rasa macam nak pengsan... 1) Event yang aku kena jadi project leader... 2) Thesis paper...(1 round and 2 round jumpa supervisor...sudah lulus)... tiap tiap minggu aku kena amik cuti jumpa Professor aku...pasal event...habis dah cuti aku... kena ambik cuti tanpa gaji lah pulak lepas ni...baru bulan November...adoi... tak sabarnhyer nak abis dan lepak..... Akhirnya aku sudah juga... nanti aku scan Ijazah aku dan tepek kat sini... Report to moderator 202.58.86.15 Puan Seri Serodja Laksamana Muda Posts: 3890 Karma: +0/-1 Gender: Last Login:Today at 09:57:36 AM Activity 3.4% Re: Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni « Reply #29 on: November 29, 2011, 02:38:59 PM » QuoteModifyRemove selepas 25 November 2011 hari itu , projek kami selesai. ramai yang gembira aku jer yang berkecai kecai air mata meleleh.. tiba hari perpisahan..dan 4 December ini lengkap lah semester aku. 4 tahun aku melaluinya...berakhir juga.. hati pun jadi sayu dan mula rindu.. adui... lagi teruk dari putus cinta... - Tammat ---- Report to moderator 175.138.175.130 REPLY ADD BOOKMARK NOTIFY MARK UNREAD SEND THIS TOPIC PRINT Pages: 1 [2] Go Up « previous next » Komuniti Harmoni » Foyer Ekonomi, Perniagaan & Pertanian » Melanjutkan Pelajaran » Pengalaman belajar dah dewasa dewasa ni LINK TO CALENDAR Jump to:

No comments: