Wednesday, February 17, 2010

gitulah

bila kekecik dulu kita rapat benar ngan abang abang kita jugadengan adik adik kita, kita tak berhenti berkelahi walau mulut ibu dah nak rabak dan telinga kita dah pekak kena leter dan dah lali kena kutil.

kita juga tahu bila kita besar abang abang kita terlalu sibuk dengan kehidupan sendiri dan adik kita pun gitu juga, iyalah mereka orang orang sibuk dan kita tidak pulak.

bila kita lihat abang abang kita dan adik adik kita punya anak yang pandai pandai belaka belajar di luar negara, mesir, jepun, australia, anak kita masih lagi tahap oku dan kena banyak sabar sebab macam macam penyakit menyerang mereka, rezeki mereka kata kita biarlah, kita usaha lah tahap sedikit yang kita ada yang kita upaya

tapi bila dia kata anak kita bodoh dan anak mereka pandai sebab mereka..kita pun ringan mulut kata baiklah dia mengucap semula kerana tiada ada daya upaya kita sebagai manusia kecuali dengan izin allah

kita lagi redha kita selalu di timpa berbagai bentuk masalah supaya tangan kita ringan sangat untuk di angkat memohon doa kerana kita tahu kita tak upaya di dunia ini melainkan allah.

baiklah kita begini sahaja yang banyak masa nak mendidik anak anak kita yang masih baru bertatih tatih membac walaupun dah berbelas tahun umurnya..

kita tahu langit yang mendung dan langit yang cerah kita tak upaya nak mengubahnya tapi lebih senang menghadapi hari dengan tenang dengan redha supaya hidup ini lebih banyak bersyukur dari banyak mengomel kerana kita tak lama di sini.

No comments: