Friday, May 1, 2009

hijau tak aku


pemandangan ke endau mersing..

mengambil rehat sebentar

di pejabat aku juga di pasaraya yang besar sibuk mengenengahkan pengurangan bahan bahan yang payah untuk kitar semula..sekarang ini ramai mula sedar akan masalah yang bakal tiba jika kita tidak mengambil langkah awal untuk membendung masalah sikap yang makin memanaskan ruang hemosfera kita...

aku kerap menolak pemberian plastik untuk membungkus benda yang aku boleh pegang atau boleh terus masuk kedalam beg aku atau pun memang aku ada membawa beg kain supaya plastik tidak perlu memenuhi rumah aku..

namun suami aku sangat suka pula mengumpul plastik ..dah menggunung tingginya..nak buat macam mana..aku tolak dia tarik..kalau membeli belah lagi banyak yang di angkutnya alahai..payah rasanya..tak hijau ke suami aku ni..(senyum aku di dalam hati)

aku buat lah apa yang patut yakni..memberi pelajaran pada anak anak..supaya prihatin terhadap penggunaan plastik atau segala benda yang boleh di gunakan tanpa menambah sampah sarap muka bumi..

mungkin nampak lah ibu mereka ni kaki syarah (senyum lagi aku) namun mereka nampak tekun benar bila aku bercerita (aku reka) kalau mereka tidak memulakan dari generasi mereka..

...cukup buat hari ini dulu..

No comments: