Friday, September 25, 2009

selepas 6 Shawal

apa yang dapat aku raih dari shawal ini, sebagai orang yang mahu menafsir akan hari raya. di ertikan sebagai hari kemenangan, dari tempoh hari yang kita lalui dengan penuh kesabaran, ketekunan dalam ibadah, perjalanan hidup harian yang kita applikasikan dengan mendahulukan Islam semata. ini yang ideal.

keluarga aku, aku ajar dengan lebih melembutkan lidah, mengutamakan perlakuan yang berteraskan perjalanan hidup islam. walaupun terlalu compang camping namun aku tetap berusaha meletakkannya sebagai pokok utama.

hari raya aku sambut bawah sederhana, tidak terburu buru dalam merencanakan apa yang perlu aku persembahkan di hari raya, masih juga aku gunakan matlamat ibadah semata.

mandi pagi raya, bersolat sunnah hari raya, memohon maaf dengan semua saudara mara yang ada dan yang menziarahi, menghantar sms sebanyak yang boleh, menelefon saudara mara.

aku letakkan jauh di sudut hati aku perasaan rindu pada ibu, dan ayah atau ibu mertua. awal lagi aku berhari raya dengan mereka, aku harap di perkenankan allah doa aku buat mereka mereka yang aku sayangi yang telah pun di ambil pergi.

dan selepas itu hari raya yang berlalu amat hambar sekali kecuali ada 2 peristiwa yang amat bermakna buat suami ku dan sudah tentu aku.

luahan hati abangnya dan luahan hatinya..

jauh di sudut hati...berbaik baik lah mereka..kerana ahli syurga adalah ahli ahli yang membuang jauh yang keruh..dan sentiasa mengambil yang jernih...aku harap mereka faham..

No comments: